NJEGOVE OBLASTI

Ciljano lečenje

Postoje dve oblasti lečenja u Ajurvedi, svaka sa specifičnom svrhom. Neophodan tok terapija i procedura određuje lekar, uzimajući u obzir stanje pacijenta i prirodu bolesti.

Tretmani mogu uključivati:

1. Šaman Chikitsa ili simptomatski tretmani Ime “šaman” potiče od glagola “ugnjetavati”. Simptomatski tretmani ublažavaju ili slabe simptome bolesti, poboljšavaju blagostanje, suzbijaju efekte ama-toksina i toksina nagomilanih u telu. Oni ne otklanjaju uzroke bolesti, ali sprečavaju dalji razvoj bolesti. Šaman uključuje metode palijativne medicine: korekciju načina života uz pomoć bilja, kao i dijete i procedure koje poboljšavaju ili ublažavaju stanje.
  2. Shodhana Chikitsa, ili iskorenjivanje bolesti Shodhana (sanskrt: ostaviti) terapija ima za cilj iskorenjivanje uzroka bolesti. U ajurvedi sve bolesti ukazuju na to da je toksični efekat ama dostigao kritičnu tačku. Postupci čišćenja Panchakarme se koriste za njegovo uklanjanje iz tela.

Šta znači Panchakarma?

Panchakarma (reč na sanskritu; pancha znači pet, karma znači akcija) se sastoji od pet postupaka čišćenja:

• Vamana – terapeutsko povraćanje koje omogućava uklanjanje viška sluzi, ama, iz respiratornog sistema i nosne i usne duplje
  • Virechana – laksativna terapija čiji je cilj čišćenje jetre i tankog creva, uklanjanje viška žuči
  • Nasia – čišćenje nosne i usne duplje lekovitim preparatima na biljnoj bazi i inhalacijama
  • Vasti – klistiranje za čišćenje debelog creva biljnim uljem, biljnim odvarima, rastvorima od meda, soli i dr.
  • Rakta moksha – točenje krvi (prečišćavanje krvi prema određenim indikacijama)

Svi ovi postupci imaju za cilj otklanjanje neravnoteže određene doze i njene odgovarajuće ama. Prirodni i dnevni ciklusi se uzimaju u obzir tokom postupaka čišćenja. Svako doba dana odgovara aktivnosti integrisanih snaga Vate, Pita i Kaphe.

Naše biljne preparate razvijene za najčešće probleme i za prevenciju, koji se mogu koristiti bez lekarskog recepta, učinili smo dostupnim na maloprodajnom tržištu. To su biološki aktivni aditivi za hranu (BAA) klasifikovani kao dijetetski suplementi za optimizaciju metaboličkih procesa, poboljšanje funkcionisanja organa i organizma, smanjenje rizika od bolesti i normalizaciju gastrointestinalne mikroflore.

Tri faze Panchakarme su:

1. Purvakarma, koja se sastoji od procedura i terapija koje vezuju toksine, ubrzavajući metabolizam.
  2. stepen prečišćavanja: vamana, virečana, nasja, vasti, rakta mokša
  3. restorativni stadijum: pashatkarma, odnosno obnavljanje probavne vatre (agni), podmlađivanje tkiva (dhatu), jačanje imunog sistema

Šta znači Rasajana?

Poseban medicinski pravac ajurvede je rasajana, čija terapija sprečava starenje ćelija, hrani i obnavlja „iscrpljena“ tkiva, proširuje funkcionisanje reproduktivnog sistema. To se postiže uz pomoć masaža, posebne dijete, rasaiana preparata i kupki.

Na klinici CALENDULA period pashatkarme uključuje i terapiju Rasajana. Razvili smo i poseban program Rasayana-Vajikarana, koji preporučujemo našim pacijentima prema određenim indikacijama.

Ajurvedski tretmani

U okviru do sada opisanih terapija, ajurveda je različitih vrsta
1. masaže
2. uljne kupke
3. postupci zagrevanja i
4. primenjuje obloge.

Svaka terapija ima svoj zadatak, koji može da prepiše samo lekar u skladu sa konstitucijom, stanjem i dužinom lečenja pacijenta.

1. Vrste masaže

Abhaianga je tradicionalna ajurvedska masaža uljem. Tokom masaže, biljna ulja se posebnim tehnikama utrljaju u kožu. Pravac masaže se kreće od glave do stopala. Zajedno, ulje i masaža pojačavaju perifernu cirkulaciju krvi, čime se poboljšava apsorpcija aktivnih sastojaka, usmeravajući ih na taj način kroz krv i limfni sistem do potrebnih organa. Redovni tretman uljem jača imuni sistem, poboljšava varenje, normalizuje stolicu, podmlađuje telo, pomaže u izglađivanju bora, priprema telo za čišćenje.

Marma masaža utiče na biološki aktivne zone (marme), koje su projekcije vitalnih centara tela. Marme su povezane brojnim nadijima (350 kanala). Tokom masaže terapeut vrši redistribuciju i balansiranje energije koja deluje na marme.

Pad Abhaianga je uljna masaža stopala koja pomaže u poboljšanju mekih tkiva i zglobova, poboljšanju vida, održavanju zdravlja očiju i kontroli Vata dose. Ublažava bol u nogama, aktivira imuni sistem, poboljšava sluh, ublažava sindrom nemirnih nogu (Villis-Ekbomova bolest), ublažava simptome PMS-a, kao i utrnulost/grčeve u mišićima, tetivama i nervnim završecima.

Patra Potli, Pinda Svedana je postupak u kome se celo telo energično masira i trlja kesicama od specijalnog bilja, žitarica ili zagrejanih ulja. Kese se mogu puniti na različite načine, sastav zavisi od konstitucije pacijenta, pratećih simptoma i svrhe lečenja. U poređenju sa Abhaiangom, ovo je intenzivnija masaža, tokom koje se blago zagrejane kesice ulja nežno tapkaju i trljaju po telu. Ova vrsta tretmana doprinosi povećanju toplotne aktivnosti, što dovodi do ubrzanja metabolizma u ćelijama kože, u potkožnom masnom sloju, u mišićnom tkivu, a takođe širi pore i povećava apsorpciju supstanci koje rastvaraju masti. Ova procedura pomaže u lečenju slabih mišića i zglobova. Indikovana je u lečenju reumatoidnog artritisa, bolesti kičme, neuralgije i paralize određenih delova tela.

Pichizil je vrsta masaže u kojoj terapeut koristi 4-5 litara lekovitog ulja za tretman. Ulje se na poseban način sipa na telo i zatim sinhronizovanim pokretima utrlja u kožu. Postupak ima terapeutski i podmlađujući efekat u slučaju poremećaja Vata doše (nervni sistem, bolesti zglobova, paraliza).

Udvartanam je intenzivna masaža celog tela pomoću biljnog praha koji pomaže u čišćenju pora kože i doprinosi dubokoj apsorpciji aktivnih sastojaka biljaka kroz kožu. Ova vrsta tretmana se koristi za oštećenu Kapha došu (otok, gojaznost, poremećaj metabolizma ugljenih hidrata i masti). Masaža se kreće od glave do pete do ekstremiteta. Ova procedura ima efekat pilinga, tokom kojeg se poboljšava struktura kože i vraća se normalan tonus mišića i ligamenata.

Shiro Abhaianga je masaža glave, tokom koje se oslobađa napetost mišića koja se nakupila u vratu, ramenima, licu i glavi. Skalp i kosa se trljaju posebno odabranim uljem, a zatim trljanje postepeno prelazi u masažu tokom tretmana. Ova procedura poboljšava cirkulaciju krvi u mozgu, eliminiše glavobolju, nesanicu, poboljšava pamćenje, daje vam zamah i energiju za svakodnevni život.

2. Uljne kupke i tretmani

Vasti je kupka koja se nanosi lokalno na različite delove tela koristeći topla ulja i biljne decokcije. Tokom terapije pravi se neka vrsta gnezda od sirovog testa za držanje uljanih ili biljnih tečnosti. Gnezdo se prirodno sastoji od posebno pripremljenog testa, koje se stavlja na deo tela koji se tretira, a zatim se u njega sipa toplo ulje.
• Postupak se zove Kati Vasti, ako se tretman koristi za lečenje osteohondroze, radikulitisa u lumbalnoj oblasti ili bolesti karličnih organa i upale išijadičnog nerva;
• Zove se Uro Vasti za bronhopulmonalne patologije;
• Zove se Prishta Vasti kada se koristi u lečenju bolesti zglobova. Toplo ulje poboljšava cirkulaciju krvi, ublažava bol i hrani zahvaćene delove zglobova i organa.

Kati Vasti je lokalno primenjena uljna kupka duž lumbalne kičme za lečenje lumbalne osteohondroze, radikulitisa, karličnih oboljenja i upale išijadičnog nerva. Uro Vasti je terapija koja se primenjuje lokalno na grudima, koja se koristi za lečenje bronhopulmonalnih patologija, skolioze i kifoze.

Prishta Vasti uljna kupka za zglobove. Toplo ulje poboljšava cirkulaciju krvi, ublažava bol, hrani zahvaćene delove zglobova i organa.
Netra Vasti je uljna kupka za ishranu očiju i lečenje njihovih tegoba i za postizanje opuštanja mozga. Tokom terapije duž linije očiju postavlja se gnezdo od testa, koje se učvršćuje zavojima, tako da je njegova struktura hermetička. U ovo se sipa topli ghee. Tokom zagrevanja potrebno je otvoriti oči i izvoditi razne vežbe – okretanje očiju, gledanje levo i desno.

Shiro Vasti je postupak u kojem se glava podmazuje pomoću posebne kapice. U njega se sipa topla, pojedinačno odabrana mešavina bilja, putera i mleka.

Širo Dhara na sanskrtu “shiro” znači glava, a “dhara” znači tok. Puter ili mleko sa biljnim infuzijama se na poseban način sipa na čelo pacijenta. Preporučujemo ga za hronične glavobolje, nesanicu, mentalni stres, strahove, bolesti uha-nos-grla i poboljšanje pamćenja.

Gandusha neguje usnu šupljinu pomoću uljnih ispiranja. U Čaraka Samhiti je opisano da redovno praktikovanje ganduše može izlečiti oko 30 bolesti u rasponu od glavobolje do astme. Koristi se za sprečavanje karijesa, krvarenja desni i jačanje zuba. To je sastavni deo jutarnje rutine.

Tokom Nasije, lekovita ulja se prolaze kroz nos kako bi se očistila glava, leči nazofarinks i poboljšala koncentracija. Glava je oblast koncentracije Kaphe (flegme). Lekovita ulja izazivaju iritaciju sluzokože, zbog čega pojačavaju izlučivanje sluzi. Nakon zahvata poboljšava se snabdevanje tela kiseonikom i unos hranljivih materija u ćelije. Postupak je indikovan za lečenje bolesti glave, vrata, kose, vlasišta, mozga i kičmene moždine.

3. Postupci koji uključuju pojačano zagrevanje

Svedana je proces zagrevanja u posebnoj parnoj kabini, pri čemu se koristi para sa biljnom kompozicijom. Proces izaziva obilno znojenje, što omogućava da se toksini uklone iz tela kroz kožu. „Sveadana“ na sanskritu znači znoj. Znojenje uravnotežuje Vata i Kapha doše, otvara telesne kanale i povećava cirkulaciju krvi, poboljšava metabolizam i povećava nivo agnija (vatre za varenje). Nakon svedana, boja i stanje kože se poboljšava.

Postoji više od 20 vrsta lekovitih svedana. Ipak, najčešće se praktikuju tri: šankara svedana (zagrevanje kesicama punjenim lekovitim preparatima), avagahana svedana (vruće kupke) i prastara svedana (indijsko parno kupatilo).

Prastara Svedana je proces u kome pacijent sedi unutar strukture nalik na kutiju dok je glava spolja. U njemu se oslobađaju pare biljaka (napitci se pripremaju na osnovu strukture ili neravnoteže određene doše). Tokom parnog kupatila na glavu se stavlja hladan oblog da bi se sprečilo pregrevanje i vrtoglavica. Tokom postupka, pacijent pije biljni čaj kako bi izbegao dehidraciju. Temperatura unutar svedana je 35 stepeni. Trajanje postupka je 10-30 minuta (prema lekaru).

Tokom Nadi Svedana, para koja nastaje tokom ključanja biljnog odvara se emituje iz posebnog aparata („nadi“ – „cev“) kojim se može lokalno tretirati željeni deo tela. Trajanje postupka je 5-7 minuta.
Parišeka Svedana je proces polivanja tela vrelim uljima i odvarima biljaka.

Avagahana Svedana podrazumeva potapanje tela u toplu kupku sa decokcijom bilja.

Bhu Svedana je tretman vrućom zemljom. Tradicionalno, pre tretmana, mešavina različitog korena, bilja i drveća se spaljuje na zemlji dok se dim ne razbistri i ostanu samo zapaljeni komadi uglja, a zatim se ovi komadi uglja vade iz zemlje. Zatim se tlo ohladi na podnošljivu temperaturu vodom, na kojoj pacijent leži. Abhaianga uljna masaža se izvodi na pacijentu koji leži na ovom posebno zagrejanom podu.

4. Kompresije

Lepanam je biljna pasta koja se nanosi na povređeni deo tela i zatim omotava oko njega. Koristan je za lečenje raznih vrsta upala, kožnih oboljenja, artritisa, uratnog artritisa.